Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora - "Program Aktywny samorząd" Obszar E

Logo programu Aktywny samorząd PFRON

Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora -
Program "Aktywny samorząd" Moduł I Obszar E

 

Rada Nadzorcza PFRON w dniu 19 czerwca 2024 r. wprowadziła do programu „Aktywny samorząd” pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E). Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie PFRON w 2024 r. wnioski będą przyjmowane od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r.

Poniżej informacje potrzebne przyszłym Wnioskodawcom.

 

Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?

Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej. tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.

 

Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?

Wniosek może złożyć:

  • osoba niepełnosprawna we własnym imieniu – gdy jest pełnoletnia i ma zdolność do czynności prawnych,
  • rodzic lub opiekun prawny w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej,
  • opiekun prawny w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych,
  • pełnomocnik w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa.

 

Gdzie złożyć wniosek?

W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/

W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:

  • bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00-17.00, numer 800 889 777 lub
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

W jakim terminie złożyć wniosek?

Od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.
W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na witrynie internetowej PFRON (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”).

 

Jaki jest przedmiot pomocy?

Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

 

Jaka jest wysokość pomocy?

100 zł miesięcznie.
Można zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.
Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Przykładowo:

  • wniosek złożony w październiku 2024 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
  • wniosek złożony w listopadzie 2024 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł).

 

Jak często można składać wniosek?

Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

 

Wniosek musi być podpisany!

  • z użyciem podpisu elektronicznego,
  • za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
  • można również wypełnić wniosek i podpisać oraz przekazać go w wersji papierowej do Realizatora programu.

Rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.

Zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu stanowi podstawę do wypłaty dodatku w ramach wniosku. Wypełnione zaświadczenie powinno zawierać wszystkie dane i być poprawnie podpisane.

Zaświadczenie może być:

  • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,

lub

  • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

Poniżej jest wzór tego zaświadczenia.

Zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego

Wniosek do pobrania tutaj

Do wniosku załączamy:

Zawsze:

W zależności od sytuacji wynikającej z danego wniosku:

  • skan aktu urodzenia dziecka - w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej
  • skan dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym, w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej reprezentowanej przez opiekuna prawnego
  • skan pełnomocnictwa
  • oświadczenie o wykluczeniu cyfrowym (o ile dotyczy)

Pomocniczo do celów realizacyjnych wskazujemy instrukcję do wyszukiwarki „Gdzie się Leczyć?”, pod adresem: https://gsl.nfz.gov.pl Po naciśnięciu kafelka „Przychodnie i szpitale” trzeba wybrać z rozwiniętej listy pozycję „Leczenie w warunkach domowych” i skorzystać z przedstawionej tam wyszukiwarki wybierając z listy specjalizacji np. „Długoterminowa opieka domowa dla pacjentów wentylowanych mechanicznie” oraz wybierając odpowiednie województwo. Po naciśnięciu przycisku „Szukaj” pokaże się lista świadczeniodawców z danego województwa. Można wyszukiwać placówkę także po nazwie świadczeniodawcy.

Rejestr zespołów długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie jest prowadzony przez Ogólnopolski Związek Świadczeniodawców Wentylacji Mechanicznej (OZŚWM), który prowadzi listę świadczeniodawców realizujących usługi na podstawie umowy z NFZ. Adres: Ogólnopolski Związek Świadczeniodawców Wentylacji Mechanicznej - DLA PACJENTA (wentylacja-mechaniczna.org.pl)

Adres urzędu

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie
Al. J.Piłsudskiego 66
22-200 Włodawa
tel. 82 57 25 710, 82 57 25 485
tel/fax. 82 57 25 538
e-mail: biuro@pcpr.wlodawa.pl

Godziny urzędowania:
poniedziałek - piątek: 7:30 - 15:30

 

ePUAP2

I

Mapa strony